Vickelbyponny

Fler presentationer - Kuskarna
 
Är ni nyfikna på fler presentationer kan ni välja mellan att klicka på denna länk http://vickelbyponny.blogg.se/category/presentationer.html
eller så gå ner på sidan och titta på högra delens lista. Där står en kategori som heter just "presentationer".
 
.
 

Lovisa Backman

Mitt namn är Lovisa Backman och jag är född 1992. Jag tävlar i både trav och monté, fast mest i trav numera. Mina största meriter är 2:a i Monté SM 2007 med Pepito II, deltagande i Kriteriet med min Jarita, ridid föredetta svenska montérekordhållaren Tejas Monita, blivit utnämd till Eps Montérookie, Årets montéhemmaekipage, kommit 3:a i Eps ryttarliga Kat A mm.
 
Jag började rida på ridskola som 6-åring på Hedemora och Ekeby. Våren när jag skulle fylla 13år kom jag utav en slump i kontakt med familjen Nogerius. Det var nämligen så att jag gick i samma klass som Nogerius granne, fröken Matilda Ström, som hade en ponnytravare. Matilda och jag tyckte att det skulle vara roligt om även jag hade en häst så vi kunde rida tillsammans. I och med detta knallade vi över in till Nogerius vardagsrum på en kopp te och två månader senare fick jag ta gamla elitshettisen Umil på foder.
 
Efter två år tillsammans med Umil tyckte Mamma Ann (Nogerius) att det var dags för mig att skaffa ett russ så att jag hade en egen häst att tävla med. Under dessa två år med Umil hade de hunnit lura på mig att ta travlicens och hjälpa till att tävla en blandad skara hästar i monté. Ann presenterade idén för min mamma och nån månad senare anlände Jarita till Vickelby. 

Det har varit en lång resa tillsammans med Jarita. Från att ha köpt henne som oinkörd 2åring utan att ha någon somhelst unghästvana till att ha mognat och startat denna säsong med en rekordsänkning på 12 sekunder, 2.10,9, och att ha tagit 2 segrar inom loppet av ett par veckor.
 
 
 

Presentation: Thilda Södergren

Nu ska jag försöka skriva en liten presentation av mig tänkte jag. Thilda va namnet ja och jag är född 1997.
Som 5 åring fick jag prova på att rida några gånger. När jag sen fyllde 6 år började jag rida på ridskolan Nyby Torshälla där jag snabbt blev förälskad i de små ponnyerna. Gotlandsrussen Fridhems Fido och Mjölner Viking var de som blev favoriterna. I början red jag 1 gång i veckan efter några år blev ridlektionerna i veckorna fler och fler. När jag var ungefär 11 år gammal var jag på ridskolan varje dag och red även där 5 gånger i veckan. De dagarna jag inte red borstade jag på min skötarhäst Viking och umgicks mycket med de som hade egen häst och ibland hände det att jag fick hoppa upp och skritta fram en häst och oj så glad jag var då.

Efter det blev jag medryttare på en C-ponny vid namn Madicken som jag red 2 gånger i veckan i ungefär ett halv år. En bestämd dam men där fick jag verkligen lära mig att rida. Red även några andra privathästar på ridkolan under ett tag.

När jag var 12 år blev jag tipsad om familjen Nogerius som hade en hel del russ och behövde hjälp med lite motionering av hästarna. Jag och min syster Sara åkte ut och provred i november 2009, jag fick rida deras fyra åring och Sara fick rida hingsten de var de lugnaste. Hur skulle detta sluta om de var lugnast tänkte vi, men de var två snälla hästar som vi fick rida och vi är än kvar där och trivs super bra. Jag har haft trav- och monté licens i ponnytrav sedan 2010r.

Har även nu under snart ett år ridit på strömsholm där jag ridit tre ungponnyer men nu har de blivit sålda och jag rider "bara" hos fam Nogerius.

Går just nu i ettan på Rekarnegymnasiet.Undrar ni någonting är det bara att fråga på!
 
 
Under provridningen
 
Jag och min favorit Viking från Nyby-Torshälla
Jag själv.
 

Presentation: Malena Nogerius

Tänkte väl försöka göra en liten presentation även av mig själv. Jag heter som sagt Malena, kallas Mallan. Är född 1986 och har nu avlutat min karriär som ponnykusk. Men jag har kvar mina ponnysar och berdiveren liten uppfödning av russ samt låter andra tävla mina ponnysar. Jag började med hästar när jag var 7 år gammal och började då på Ekeby ridskola i Eskilstuna. Första favorithästen var en korsningsponny vid namn Yamaha, kallad Yammie. Yammie var nog den snällaste häst jag någonsin ridit. Han var den perfekta nybörjarhästen som alltid gjorde det ridläraren sa.
När jag var 10 blev jag medryttare 3-4 ggr i veckan på en C-ponny vid namn Dolly. Genom att ta hand om Dolly fick jag lära mig väldigt mycket om hur det var att ha egen häst. 

När jag var 11 år och skulle fylla 12 började vi leta efter en egne ponny åt mig. När jag provred ett russ vid namn Betty Boop så fick jag istället bli medryttare på shettisen Umil, Mille, som jag fick börja rida 2-3 ggr i veckan och sedan även börja tävla ponnytrav med. Det var en mycket rolig och lärorik sommar med mycket bus & lek hästarna. Och många avtrillningar blev det under våra lite halvgalna lekar! Det var hos Bea & Stuteri Teja som vi under sensommaren/hösten hittade Monita.

När jag skulle börja 7:an slutade jag rida på Ekeby eftersom jag skulle gå på ett högstadium med hästinriktning & därfick vi rida 2 pass i veckan på Vilsta ridskola. Det var lite tråkigt att sluta rida ponny, Ekeby hade bara ponnyer & Vilsta har bara "stora" hästar. Dock blev jag lite förtjust i en angloarab där, han var ganska liten & lite busig, mer lik en ponny än de andra tråkigt halvbloden. 

Under gymnasiet gick jag naturvetenskaplig linje med samhällsinriktning. Efter gymnasiet åkte jag till USA och jobbade som hästskötare i 6 månader. 2004-2005 tog jag även min montélicens på stor häst & 2005 red jag mina första varmblodslopp. Efter USA jobbade jag som hästskötare hos Rikard S Jansson fram till okt 2006, i nov 2006 började jag istället hos Richard L Jansson och jobbade där t.o.m mars-apr 2008. Jag började då att plugga upp mina betyg & jobbade bara halvtid hos Rikard S igen. Från Richard L fick jag med mig mitt första egna varmblod, Last Hood, min absoluta favorithäst på jobbet & min monté-stjärna.I november 2011 fick jag min drömhäst. Ett varmblod efter Majest of Rock. Ett år gammal var hon då, Harryettie, som kommer att bli lite vit som sin far.

I aug 2008 började jag min första termin på GIH i Stockholm och började plugga till idrottslärare. Jag har nu slutat min utbildning och jobbar numera som idrottlärare på de yngre stadierna.
 
Det är väl det jag har att säga om mig so far... Undrar ni någotär det bara att fråga :D
 
Jag på favorithästen Yammie under mitt första ridläger.
 

Hela galna gänget som red ute hos Bea & stuteri Teja.Jag i grönt regnställ (med dunjacka under :S)
Jag & Gonewiththewind i USA, Florida
Florida, USA
 
& jag själv :D
Anonym

Hej! Fridhems Fido bor hos oss nu:) Min dotter är 11 år och bara älskar honom💕

Svar: Så roligt. Hoppas allt är bra med honom.
Vickelbyponny

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress