Vickelbyponny

Lopp 10 på Mantorp 29/4
Thilda var tyvärr tvungen att jobba när det var dags för tävling på Mantorp. Så då fick jag äran att köra Tuva i säsongens första lopp. Lopp 10, spår två från 1640m. 
 
I rätvarvet under värmingen kändes hon jättetravsäker och det kändes såklart hur skönt som helst. Jag hade ju dock inga preferesner hur hon "ska" kännas på banan eftersom jag bara kört två träningstävlingar med henne! Men där och då kändes det bra. Inför loppet joggade vi fram en stund, allt kändes bra och mina tävlingsnerver var som bortblåsta, skönt!

Väl till loppet gjorde jag en provstart, men hon kändes lite sådär. Lite småhoppig med bakdelen så valde att göra en till, kort provstart. Då kändes hon mycket bättre. Starten av mig blev katastrof, så att säga. Meeen, lite ringrostig får man väl ändå vara? Var ju faktiskt första loppet sen 2015, då med Panter. Kort efter starten så fick invändiga hästen en galopp och då tyckte Tuva att hon skulle göra likadant. Fick ner henne relativt fort och kunde lägga mig i första spår och därifrån började hon få upp tempot. Ut från första kurvan låg vi i ledningen och kollade ner på GPS-klockan med jämna mellanrum. Så att vi hela tiden höll ett bra tempo sen hörde jag också speakern ropa ut att vi ledde med flertalet meter. Det kändes skönt haha! Under hela loppet kändes hon, precis som i värmningen, travsäker så in åt! I mitten av sista kurvan såg jag dock i ögonvrån att någon började närma sig och valde att mana på Tuva lite, att fortsätta hålla uppe tempot. In på upploppet så sprang hon jättefint och när vi närmade oss mål så valde jag att ta tillbaka Tuva lite, dels för att hon inte skulle få en streegalopp över mål (eftersom att en häst hade närmat sig) och dels för att jag skulle kunna ha lite att ge om den andra skulle närma sig ännu mer. Vi vann med 1,5 längd på tiden 2.12.1. 
 
Ganska bra comeback va?;-) Man får ju passa på att vinna när man väl får chansen, så att säga. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress