Vickelbyponny

Toka 2016
Tävlingssäsongen för 2015 är över och det är dags att börja planera inför 2016. Jag tycker själv att det är skönt att sätta upp mål och drömmar för att kunna hitta motivationen till att träna på hela vintern. 2013-2014 var jag väldigt duktig på att träna Tro även om det var 10 minusgrader ute. Det gav resultat! Förra året var sådär. Träningen kom igång sent men jag satsade väldigt mycket på skolan som vart nytt och spännande- vilket gav resultat där. I år tänker jag försöka hitta en balans mellan skola-hästar för att kunna nå dit jag vill på båda områderna. Jag vet att det går bara disciplinen finns.
 
 
Toka på en liten runda för ett år sedan... Ont och problem redan här.....
 
 

Tankar

2016 kommer vara Tokas första år på travbanan. Inte riktigt som planerat men ibland går saker och ting inte som man tänkt sig. Hon kommer starta från noll och tävla mot ostartade hästar, antagligen främst treåringar. Efter det året hon haft ligger hon i princip ett helt år efter sin kull och skulle kunna räknas som en tvååring nu. Dock är hon ju mer utvecklad i kropp och huvud- naturligt – än en tvååring. Ett litet försprång alltså. 

Tävlingar

Toka ska göra sina första starter på travet. Hon ska först och främst sköta sig och göra de på ett bra sätt men första målet är att få ett record under 2.20 samt ta en seger. Andra saker som vi kommer att få fundera på är om hon ska göra två starter per dag eller en? Eftersom hon är fyra år får hon ju göra två starter om dagen men kommer huvudet att orka med det? Det kommer ju trots allt vara en ny situation. Montén kommer vi antagligen ligga lågt med. Jag känner mig lite stor för att rida på henne då hon är ganska liten och känner ingen stress med att få henne inriden/starta i monté. Klart det vore kul med tanke på hur duktig Monita var i monté men det hinner vi med senare. Andra saker att fundera över är vilken utrustning hon ska gå med, vilken värmning passar bäst och vilken träning ger bäst resultat.

Jag kommer antagligen visa henne på någon utställning också. hon premierades med 37 poäng och fick nerslag på gångarterna. Året innan, när hon inte hade ont, fick hon 9a på gångarterna. Förhoppningsvis ser vi en förändring till nästa år då hon, peppar peppar, förhoppningsvis inte kommer att ha ont. 

 

 

Drömmar

Drömmen vore att hon springer på ett rekord runt 2.00-2.10 och kan starta i derbyt. Samt att hon visar vinnarskalle och placerar sig i de flesta lopp. Hennes syster Montró, Tro, placerade sig som fyra i derbyt 2009 på 2.03,1, då hade hon inte gjort 10 starter. Syskon är inte helt lika men jag tycker mig se en del likheter ändå. Toka ligger väldigt mycket efter Tro i samma ålder, men, hon kommer antagligen att starta på lite mer frekvent under nästa säsong och förhoppningsvis utvecklas i och med det. 

 

Jag tror att hon har kapaciteten för detta. Men det är mycket som ska falla på plats för att detta ska ske. Men detta är drömmen för nästa säsong. 

 

Om ett par dagar kommer liknande om Montró och eventuellt för Myran också. Har en idé om henne, men måste diskutera med Mallan, ägaren, såklart ;)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress